niedziela, 11 listopada 2018

Weź nie pytaj

Chociaż ominęło mnie 76% niepodległego stulecia, to jednak ten krótki wycinek historii wystarczył, abym pokochała ojczyznę.


Bo wszyscy Polacy to jednak rodzina... familia, rozdarta familia. A warto dzisiaj w tym rozłamie znaleźć równowagę, bo przecież Ona - Polska, jak matka scala swe dzieci. Bez względu na to gdzie są, jacy są i o czym marzą po nocach.

Weź nie pytaj mnie o Nią. Nie próbuj dowiedzieć się dlaczego jest dla mnie ważna. Weź nie pytaj, czy wolę białe, czy czerwone. Nie próbuj dowiedzieć się, czym mnie zachwyca. Spróbuj tak jak ja, odnaleźć ją - piękną, skrytą, nieoczywistą. Spróbuj, a może odkryjesz na nowo sens polskości,  niewinnej bieli i czerwieni przelanej, niezastygłej krwi. 

Gdzie ją widzisz? Ja ją dostrzegam w pierwszych, leniwie spadających płatkach śniegu i dziko rosnącym maku, przystrajającym zielone rowy. Widzę ją w czerwonych ze złości twarzach ludzi czekających na spóźniony pociąg. Polska jest w każdym cienkim, mysim blond włosie. Widzę ją w galopujących po lasach koniach i wypasanych na hali owcach. Przypomina mi o sobie z każdym muśnięciem po moich polikach morskiej bryzy. Widzę ją zachwycając się pięknem górskich widoków. Polska towarzyszy mi zawsze, gdy stoję w ulicznym korku - przede mną rząd czerwieni, po lewej stronie powolnie poruszająca się do przodu kolumna białych świateł. Polskość wypływa z boku Chrystusa przypominając mi, że dzięki Niej jestem katoliczką. Z Polską mogę tańczyć, śpiewać, odprężać się zwiedzając muzea, śmiać się w kinie, bo przecież ma tak wspaniałą kulturę. Polska jest tam, gdzie podaję rękę napotkanym na swej drodze ludziom. Jest w ich uśmiechu, błyszczących oczach i ścieżkach, jakimi chodzą. Moja ojczyzna jest mała, a jednocześnie duża. Wciąż przeze mnie nieodkryta, czekająca, aż poznam wszystkie jej zakamarki. Polska jest w dzieciach, które z ogromnym wysiłkiem wypowiadają pierwsze polskie słowa i w ludziach starszych, którzy z takim samym trudem próbują pokonać krótkie dystanse. Polska jest w mej złości, radości, każdym oddechu. Polska jest w każdym napisanym przeze mnie wierszu. Jest we mnie....


Wszystkiego POLSKIEGO z okazji 100. rocznicy Odzyskania Niepodległości!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz